Manewrowanie jachtem na silniku często przysparza żeglarzom problemów. Tymczasem jest to umiejętność, bez której trudno poradzić sobie na Mazurach i nie tylko, gdyż nie można wyobrazić sobie wchodzenie do niektórych przystani na żaglach. Zwłaszcza że na jeziorach coraz więcej jest dużych jednostek, które zacumowane w portach, ograniczają miejsce do manewrowania.
O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ WYKONUJĄC MANEWRY NA SILNIKU?
- zachowaniu spokoju,
- zaplanowaniu manewru i poinformowaniu załogi o planie działania,
- dostosowaniu prędkości jachtu (łatwiej przyśpieszyć niż zwolnić),
- wietrze, który wciąż działa na jacht,
- inercji, czyli o tym, że jacht po wrzuceniu biegu na luz wciąż będzie płynął siłą rozpędu.
ZASADY EKSPLOATACJI SILNIKA
- Zapoznaj przynajmniej jedną osobę z załogi z podstawami obsługi silnika, na wypadek gdyby kierujący nie był w stanie prowadzić jachtu,
- Zawsze przed odpaleniem silnika podpompuj paliwo gumową gruszką umieszczoną na przewodzie paliwowym,
- Podczas odpalania silnika załoga powinna przebywać poza zasięgiem łokcia odpalającego. Uważaj, żeby przy pociągnięciu szarpanki nie uderzyć kogoś łokciem,
- Szarpankę szarp w poziomie, nie w pionie, bo w przeciwnym razie możesz uszkodzić starter.
- Silnik odpalaj na ssaniu, ale pamiętaj, by ze ssaniem szarpać maksymalnie 3 razy. Wyłącz ssanie. Jeśli silnik nie odpalił, to zwieksz gaz na manetce i szarp bez ssania. Unikniesz dzięki temu zalania silnika,
- Zawsze odpalaj silnik ze spodziną (wlotem wody chłodzącej) zanurzoną w wodzie. Inaczej uszkodzisz silnik,
- Nie odpalaj silnika na bardzo płytkiej wodzie, bo zasysany wraz z wodą piasek zniszczy pompę wody chłodzącej,
- Biegi wrzucaj tylko przy minimalnych obrotach i wyciszonym silniku, żeby nie zniszczyć skrzyni biegów. Naprawa może wtedy przewyższyć wartość silnika,
- Podczas płynięcia sprawdzaj, czy z silnika wylatuje strumień wody chłodzącej. Jeśli nie, to natychmiast wyłącz silnik. Przyczyną może być zasłonięcie wlotu wody chłodzqcej (liściem, kawalkiem foli). Jeśli wlot jest drożny, należy oddac silnik do serwisu,
- Nigdy nie pływaj na bardzo płytkiej wodzie, gyż możesz uszkodzić śrubę. Uważaj też na sieci, gałęzie i inne przedmioty znajdujące się w wodzie,
- Jeżeli podczas manewrów silnik wchodzi nagle na wysokie obroty, a jacht przestaje płynąć, to znaczy, że uszkodzona została śruba lub klin mocujący śrubę. Należy wtedy wymienić uszkodzoną część.
MANEWROWANIE JACHTEM NA SILNIKU
- Zawsze przed rejsem dokładnie zapoznaj się z obsługą i eksploatacia silnika zainstalowanego na jachcie. W większościprzypadków przyczyną awarii silników są błędy w jego obsłudze;
- Przed wypłynięciem i wpłynięciem do portu rozgrzać dobrze silnik (na niskich obrotach zimny silnik łatwo może zgasnąć);
- Manewry portowe wykonuj z minimalną prędkością (pływanie na najmniejszych obrotach silnika to często zdecydowanie za szybko, trzeba wyłączyć bieg i płynąć siłą inercji, na luzie). Pamiętaj, że gdy jacht płynie zbyt szybko i zgaśnie silnik szansa na wykonanie manewru zapasowego jest bardzo mała;
- Używając biegu wstecznego pamiętaj, że efektywność silnika jest wtedy dużo mniejsza niż przy płynięciu do przodu;
- Nie wytwarza dużej fali przy portach, kąpieliskach, w kanałach i przepływając obok małych łódek (kajaki, rowery wodne, wiosłówki, małe żaglówki);
- Nigdy nie podpływaj z włączonym silnikiem (na biegu) do człowieka w wodzie;
- Płynąc na otwartym akwenie ustaw obroty silnika na 30-60% – pozostawiony zapas mocy przyda się w sytuacjach awaryinych, znacząco zmniejszysz też zużycie paliwa;
- Przy stawaniu rufą na dziko pamiętaj, by kontrolować głębokość i w odpowiednim momencie zgasić silnik i podnieść go na pantografie.