Manewrowanie jachtem na silniku

Manewrowanie jachtem na silniku często przysparza żeglarzom problemów. Tymczasem jest to umiejętność, bez której trudno poradzić sobie na Mazurach i nie tylko, gdyż nie można wyobrazić sobie wchodzenie do niektórych przystani na żaglach. Zwłaszcza że na jeziorach coraz więcej jest dużych jednostek, które zacumowane w portach, ograniczają miejsce do manewrowania.

O CZYM WARTO PAMIĘTAĆ WYKONUJĄC MANEWRY NA SILNIKU?

  • zachowaniu spokoju,
  • zaplanowaniu manewru i poinformowaniu załogi o planie działania,
  • dostosowaniu prędkości jachtu (łatwiej przyśpieszyć niż zwolnić),
  • wietrze, który wciąż działa na jacht,
  • inercji, czyli o tym, że jacht po wrzuceniu biegu na luz wciąż będzie płynął siłą rozpędu.

ZASADY EKSPLOATACJI SILNIKA
  1. Zapoznaj przynajmniej jedną osobę z załogi z podstawami obsługi silnika, na wypadek gdyby kierujący nie był w stanie prowadzić jachtu,
  2. Zawsze przed odpaleniem silnika podpompuj paliwo gumową  gruszką umieszczoną na przewodzie paliwowym,
  3. Podczas odpalania silnika załoga powinna przebywać poza zasięgiem łokcia odpalającego.  Uważaj, żeby przy pociągnięciu szarpanki nie uderzyć kogoś łokciem,
  4. Szarpankę szarp w poziomie, nie w pionie, bo w przeciwnym razie możesz uszkodzić starter.
  5. Silnik odpalaj na ssaniu, ale pamiętaj, by ze ssaniem szarpać maksymalnie 3 razy. Wyłącz ssanie.  Jeśli silnik nie odpalił, to zwieksz gaz na manetce i szarp bez ssania. Unikniesz dzięki temu zalania silnika,
  6. Zawsze odpalaj silnik ze spodziną (wlotem wody chłodzącej) zanurzoną w wodzie. Inaczej uszkodzisz silnik,
  7. Nie odpalaj silnika na bardzo płytkiej wodzie, bo zasysany wraz z wodą piasek zniszczy pompę wody chłodzącej,
  8. Biegi wrzucaj tylko przy minimalnych obrotach i wyciszonym silniku, żeby nie zniszczyć skrzyni biegów. Naprawa może wtedy przewyższyć wartość silnika,
  9. Podczas płynięcia sprawdzaj, czy z silnika wylatuje strumień wody chłodzącej. Jeśli nie, to natychmiast wyłącz silnik. Przyczyną może być zasłonięcie wlotu wody chłodzqcej (liściem, kawalkiem foli). Jeśli wlot jest drożny, należy oddac silnik do serwisu,
  10. Nigdy nie pływaj na bardzo płytkiej wodzie, gyż możesz uszkodzić śrubę. Uważaj też na sieci, gałęzie i inne przedmioty znajdujące się w wodzie,
  11. Jeżeli podczas manewrów silnik wchodzi nagle na wysokie obroty, a jacht przestaje płynąć, to znaczy, że uszkodzona została śruba lub klin mocujący śrubę. Należy wtedy wymienić uszkodzoną część.
MANEWROWANIE JACHTEM NA SILNIKU
  1. Zawsze przed rejsem dokładnie zapoznaj się z obsługą i eksploatacia silnika zainstalowanego na jachcie. W większościprzypadków przyczyną awarii silników są błędy w jego obsłudze;
  2. Przed wypłynięciem i wpłynięciem do portu rozgrzać dobrze silnik (na niskich obrotach zimny silnik łatwo może zgasnąć);
  3.  Manewry portowe wykonuj z minimalną prędkością (pływanie na najmniejszych obrotach silnika to często zdecydowanie za szybko, trzeba wyłączyć bieg i płynąć siłą inercji, na luzie). Pamiętaj, że gdy jacht płynie zbyt szybko i zgaśnie silnik szansa na wykonanie manewru zapasowego jest bardzo mała;
  4. Używając biegu wstecznego pamiętaj, że efektywność silnika jest wtedy dużo mniejsza niż przy płynięciu do przodu;
  5. Nie wytwarza dużej fali przy portach, kąpieliskach, w kanałach i przepływając obok małych łódek (kajaki, rowery wodne, wiosłówki, małe żaglówki);
  6. Nigdy nie podpływaj z włączonym silnikiem (na biegu) do człowieka w wodzie;
  7. Płynąc na otwartym akwenie ustaw obroty silnika na 30-60% – pozostawiony zapas mocy przyda się w sytuacjach awaryinych, znacząco zmniejszysz też zużycie paliwa;
  8. Przy stawaniu rufą na dziko pamiętaj, by kontrolować głębokość i w odpowiednim momencie zgasić silnik i podnieść go na pantografie.